Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας παρουσιάζει την έκθεση σκίτσων του Νικολά Ουμπές
Η έκθεση σκίτσων του Γάλλου καλλιτέχνη Νικολά Ουμπές με τίτλο «1922 / 2022, Τα Προσφυγικά» παρουσιάζεται απόψε στο Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδας.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος παρουσιάζει την έκθεση σκίτσων του Γάλλου καλλιτέχνη Νικολά Ουμπές «1922 / 2022, Τα Προσφυγικά», με θέμα τα κτίρια σε γειτονιές της Αττικής που στέγασαν τους πρόσφυγες της Μικράς Ασίας μετά την Καταστροφή της Σμύρνης και που, ακόμα και σήμερα, κρατούν ζωντανές τις μνήμες όλων εκείνων που τα κατοίκησαν.
«Ίσως λόγω του κορονοϊού να έχω περπατήσει τόσο πολύ στους δρόμους της Αθήνας, με το πιστοποιητικό στην τσέπη που με εξουσιοδοτεί να ταξιδεύω σε ακτίνα 1 χλμ από το Παγκράτι και τις παρακείμενες συνοικίες: Γούβα, Βύρωνα, Καισαριανή… Στη στροφή των στενών αυτών, ανακαλύπτω τα μικροσκοπικά σπίτια των προσφύγων από τη Μικρά Ασία. Μερικά διατηρημένα, έχουν παραμείνει όμορφα, αλλά τα περισσότερα αποσυντίθενται σιγά σιγά εδώ και έναν αιώνα. Γύρω τους η πόλη έχει φυτρώσει σαν μανιτάρι.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Στην αρχή, ήταν σκηνές, ίσα ίσα για καταφύγιο, που αργότερα έδωσαν την θέση τους σε καλύβες από σανίδες, και αυτές με τη σειρά τους σε μικρές πλίνθινες παράγκες που υπάρχουν ακόμα και σήμερα, στη οδό Σμύρνης ή Ανατολής, στη σκιά των πρόσφατων ψηλών κτιρίων.
Ήθελα να τα ζωγραφίσω πριν εξαφανιστούν οριστικά, με τη ζωή, τους ανθρώπους να περνούν, τις γάτες παντού, τα μικρά μονώροφα κτίρια που ακολούθησαν, όπως στη Νίκαια και μετά τα μεγαλύτερα στη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Τα περισσότερα από αυτά κατοικούνται ακόμα, αλλά από άλλους πρόσφυγες, Ρομά, Πακιστανούς, Αφγανούς…
“Είμαστε όλοι πρόσφυγες”, αυτό το γκράφιτι που διάβασα σε έναν τοίχο στην Αθήνα, τόσο απλό, που τα λέει όλα», δήλωσε ενόψει της έκθεσης ο Γάλλος καλλιτέχνης.