Πικάσο-Ματίς: Φίλοι κι εχθροί
Δύο τιτάνες της σύγχρονης τέχνης συνδέθηκαν με επεισόδια φιλίας και αντιπαλότητας αλλά στην ουσία ο ένας συμπλήρωνε τον άλλο.
Πριν από τον Ματίς και τον Πικάσο υπήρχε ο μέγας Σεζάν. Αυτός έδειξε τον δρόμο. Οι δυο τους ακολούθησαν αυτό τον δρόμο που λέγεται μοντέρνα τέχνη και το έκαναν ο καθένας με τον δικό του τρόπο, αποδεικνύοντας πως και στην τέχνη ο χαρακτήρας είναι το στοιχείο που κάνει τη διαφορά. Ο Ματίς, μοναχικός, ευπρεπής και διακριτικός, πειραματίστηκε με μια τέχνη που θα παρέκαμπτε την καθημερινότητα σε μια μυστικιστική έκρηξη αισθησιασμού. Ο Πικάσο ως πληθωρικός θεατρίνος της τέχνης, δοκίμασε την εξομολογητική δημιουργία στα όρια της αυτοβιογραφίας.
Συμπορεύτηκαν, ακολουθώντας διαφορετικές κατευθύνσεις. Ήταν αμφότεροι τα «τρομερά παιδιά» ενός αιώνα που θα μείνει στην Ιστορία για τους πολέμους του, για την τέχνη και για τις χαμένες προσδοκίες των ανθρώπων του.
Πίσω από τον ορυμαγδό του χρόνου και της Ιστορίας οι δύο βιβλικές μορφές της παγκόσμιας τέχνης, θα χρησιμεύουν πάντα σαν ένα ετερόκλιτο φόντο, φόντο αντιθέσεων και συγκρίσεων, αντεγκλήσεων αλλά και αλληλοσεβασμού. Πάνω από όλα θα είναι δύσκολο να πούμε ποιος προηγείται. Πικάσο-Ματίς ή Ματίς-Πικάσο.