Ρεσιτάλ για 2 πιάνα στο Μουσείο Μπενάκη
Μετά τις Εκλεκτικές Συγγένειες Ι, που παρουσίαζε συνθέτες και μουσική του μπαρόκ (Γεράσιμος Χοϊδάς και Baroque Project Orchestra, Μουσείο Μπενάκη 28/2/2016) , ο Γεράσιμος Χοϊδάς συγκεντρώνει πάλι έναν κύκλο συνθετών που συνδέονται πνευματικά με δεσμούς άλλοτε προφανείς και άλλοτε εν είδει αναφοράς, μουσικής, μορφικής, υφολογικής.
Σε αυτό το διαφορετικό και διαφοροποιούμενο πρόγραμμα, δεν ψάχνουμε τη συγγένεια σε έργα και μεταγραφές μόνο, αλλά και σε φόρμα, αναφορά και το νέο στοιχείο.
Από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, πατέρα της μουσικής από τότε που έπιασε την πένα, ξεκινά το νήμα. Συνθέτες που συστηματικά έγραψαν πρελούδια και φούγκες, οι Φρανκ και Σοστακόβιτς, ο πρώτος μάλιστα μπορεί να θεωρείται ο Μπραμς της γαλλικής μουσικής. Ο Σοστακόβιτς μας δίνει συνεχείς αναφορές με μοτιβική εμμονή αλλά και νεοκλασική, συμπαγή απλότητα. Στις ανδαλουσιανές μελωδίες και ρυθμούς του Ινφάντε μπορεί να διακρίνει κανείς μια τοκάτα, ενώ η Αναχώρηση για τα Κύθηρα του Πουλένκ μεταφέρει την παλαιά μουσική στο πιάνο μπαρ, με καπνό από πούρα και μυρωδιά κονιάκ και ουίσκι. Ο Χάρολντ Μπάουερ, Αμερικανός πιανίστας και arranger, μεταγράφει σελίδες των Μπαχ και Φρανκ με φαντασία αλλά και δίχως συμβιβασμούς. Τέλος, ο Γεράσιμος Χοϊδάς επιτρέπει στον εαυτό του να παρέμβει στις νότες του Μπαχ.
Η συναυλία διοργανώνεται στα πλαίσια των 30 χρόνων Ωδείου Κόνταλυ.
DUO SCARAMOUCHE
Τι είναι καλύτερο από δύο χέρια σε ένα πιάνο; Μα φυσικά… τέσσερα χέρια σε ένα πιάνο! Οι Χοϊδάς-Σαμουρκασίδου, ερμηνεύουν έργα από όλο το ρεπερτόριο, κλασσικό, σύγχρονο, τζαζ, ιμπρεσιονιστικό, επιλέγοντας προγράμματα που ταιριάζουν στο χαρακτήρα κάθε χώρου, κάθε περίστασης και εκδήλωσης, με στόχο να συμπαρασύρουν και να συγκινούν το κοινό, κάνοντας το πιάνο να ηχεί μοναδικά σε όλο του την έκταση, τον όγκο και την ποικιλία των ήχο-χρωμάτων.
Το Piano Duo είναι ο συνδυασμός που επέλεγαν οι ίδιοι οι δημιουργοί όταν ήθελαν να αποδώσουν στο πιάνο τον πλούτο της συμφωνικής ορχήστρας. Μέχρι και τον 21ο αιώνα, το Piano Duo (4 χέρια ή 2 πιάνα) εντυπωσιάζει, ζωντανεύοντας τη μουσική με δυναμισμό μέσα από τον συγχρονισμό και την σύμπραξη όχι ενός, αλλά δύο ερμηνευτών.
ΚΟΡΙΝΑ ΣΑΜΟΥΡΚΑΣΙΔΟΥ:
Γεννήθηκε στην Κομοτηνή όπου ξεκίνησε τα μαθήματα πιάνου. Συνέχισε τις σπουδές της με το Νικόλα Αστρινίδη, στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, από όπου αποφοίτησε με Άριστα Παμψηφεί. Συνέχισε τις σπουδές της το 1985 κατ’ αρχήν στο Conservatoire de Strasbourg και στη συνέχεια στο Παρίσι (1986 – 1995) στην École Normale de Musique de Paris με καθηγητή τον Jean Micault. Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα με τους πιανίστες – σολίστες Elena Varvanova, Vadim Zakarov, Thèrese Dussault, Eugenie Malinnin. Συμπλήρωσε τις μουσικές της σπουδές με μαθήματα μουσικολογίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και με μαθήματα της Ελβετικής παιδαγωγικής μεθόδου Willems.
Το 1992 παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση στην Ελλάδα το έργο “Visions de l’Amen” του Olivier Messiaen, το οποίο και τελειοποίησε με την καθοδήγηση του μεγάλου συνθέτη.
Η καλλιτέχνιδα έχει συμπράξει με πολλές συμφωνικές ορχήστρες και έχει δώσει ρεσιτάλ σε πολλές πόλεις της Ευρώπης όπως Στρασβούργο, Παρίσι, Τουλούζη, Ντοβίλ, Σεν Ετιέν, Ρώμη, Πάντοβα, Φεράρα, καθώς και στο Κάιρο, στο Σάρμ Ελ Σέικ και στη Σόφια. Έχει πραγματοποιήσει συναυλίες με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Βερολίνου στο Φεστιβάλ Αθηνών, με τη γυναικεία ορχήστρα “Puellarum Pragensis”, στο Φεστιβάλ Φιλίππων και Δράμας, στο Φεστιβάλ Ερμουπόλεως και Δελφών με την Romanian Chamber Orchestra of Brassov. Έχει υλοποιήσει πολυάριθμες ηχογραφήσεις στη Γαλλία και στη Βουλγαρία.
Επίσης έχει στο ενεργητικό της πολυάριθμες συμμετοχές στα περισσότερα από τα ελληνικά φεστιβάλ όπως: στο φεστιβάλ Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Κασσάνδρας, Χίου, Άργους, Πεντέλης, Κομοτηνής, Αλεξανδρουπόλεως.
Από το 1996 έως σήμερα δίδαξε σε διάφορα Ωδεία (Πρότυπο Μουσικό Κέντρο Πειραιά, Ωδείο Φίλιππος Νάκας, Κεντρικό Ωδείο, Δημοτικό Ωδείο Άνω Λιοσίων) και από το 2001 έως το θέρος του 2011 είχε τη διοικητική διεύθυνση του Πρότυπου Μουσικού Κέντρου Πειραιά.
Παράλληλα με την καριέρα της στο πιάνο έχει συμβάλει στην πολιτιστική ζωή της χώρας διατελώντας σύμβουλος των Υπουργών Πολιτισμού, Παιδείας, Μεταφορών και ως μέλος επιτροπών στον ΟΠΕΠ, Χορηγιών στο ΥΠ.ΠΟ, των Πανελλήνιων Μαθητικών Καλλιτεχνικών Αγώνων του ΥΠΕΠΘ, της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του ΥΠΕΠΘ και του άξονα Παιδεία – Πολιτισμός (ΥΠ.ΠΟ – ΥΠΕΠΘ).
Διδάσκει πιάνο στο Ωδείο Kodály.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΧΟΪΔΑΣ:
Ο πιανίστας και τσεμπαλίστας Γεράσιμος Χοϊδάς σπούδασε πιάνο στην τάξη της Νίλιαν Πέρεζ-Ιωαννίδου αποφοιτώντας με Α’ Βραβείο, και ανώτερα Θεωρητικά (Φούγκα) με τον Παναγιώτη Αδάμ, από τον οποίο και μυήθηκε στην παλαιά μουσική. Στο Βέλγιο σπούδασε τσέμπαλο και basso continuo με τους Kris Verhelst, Anne Galowich, Jos van Immerseel και εκκλησιαστικό όργανο με τους Lieven Strobbe και Joris Lejeune στο Lemmensinstituut και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Ειδικεύθηκε στην ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία σε αυθεντικά όργανα εποχής μελετώντας στα πληκτροφόρα του Μουσείου Vleeshuis της Αμβέρσας και ασχολήθηκε με τη μελέτη του κλάβικορντ και του φορτεπιάνο.
Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ρεπερτόριο της μουσικής του 17ου και 18ου αιώνα για τσέμπαλο, στο πιανιστικό ρεπερτόριο του 18ου και 19ου αιώνα, το οποίο απέκτησε μια νέα διάσταση για το Γεράσιμο Χοϊδά, μετά την μελέτη σε πιάνα εποχής, και στη φωνητική μουσική της Αναγέννησης και του μπαρόκ, όπερα, καντάτα, ορατόριο, πολυφωνία, καθώς και στο λιντ.
Ο Γεράσιμος Χοϊδάς, έχει εμφανιστεί με όλα τα κορυφαία σχήματα της χώρας μας (Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθήνας και Θεσσαλονίκης κα) σε πολυάριθμους χώρους (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Μουσείο Μπενάκη, Ίδρυμα Ι&Μ Θεοχαράκη, Παρνασσό, Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου κα) και έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ. Διευθύνοντας τη χορωδία παλαιάς μουσικής Corpus Minor, την ορχήστρα δωματίου Baroque Project Orchestra και το σύνολο Ensemble 1619 εξερευνά γνωστό και λιγότερο γνωστό ρεπερτόριο της παλαιάς μουσικής.
Ο Γεράσιμος Χοϊδάς ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ποιότητα των μουσικών οργάνων που χρησιμοποιεί, καθώς πιστεύει πως μόνο πολύ υψηλού επιπέδου όργανα μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα στην ερμηνεία της μουσικής αλλά και στις ανάγκες και επιταγές του ερμηνευτή. Διαθέτει συλλογή με σπάνια ιστορικά πληκτροφόρα αλλά και αντίγραφα, τα οποία διατηρεί σε άριστη κατάσταση και χρησιμοποιεί σε κονσέρτα, ανάλογα με τις ανάγκες των έργων που ερμηνεύει.
Διδάσκει πιάνο, τσέμπαλο και είναι Korepetitor της τάξης μπαρόκ τραγουδιού στα Ωδεία Kodály, Athenaeum και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Προσκαλείται τακτικά σε σεμινάρια και αρθρογραφεί σε έντυπα και στο διαδίκτυο.
Εκλεκτικές Συγγένειες ΙΙ - Ρεσιτάλ για 2 πιάνα
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2019 στις 8:30 μ.μ.Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138, Αθήνα 118 54