Ροκάροντας με βιολί και... σφύριγμα
Ο Αμερικανός καλλιτέχνης υπόσχεται να φέρει όλη του τη μουσική φαρέτρα στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣN, στα τέλη του Ιούνη.
Μια εβδομάδα απέμεινε μέχρι την έναρξη (23/6) του Summer Nostos Festival, του καθιερωμένου πια καλοκαιρινού επταημέρου που συγκεντρώνει χιλιάδες κόσμου στο πάρκο του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, γιορτάζοντας τη μουσική και τις υπόλοιπες τέχνες. Και φέτος ανάμεσα στους καλεσμένους του Φεστιβάλ, που θα παίξουν δωρεάν για το κοινό, υπάρχουν αρκετά ενδιαφέροντα ονόματα, καθιερωμένων ή ανερχόμενων καλλιτεχνών. Ο Αντριου Μπερντ ανήκει αναμφίβολα στην πρώτη κατηγορία. Με 15 προσωπικά άλμπουμ στο ενεργητικό του, ο Αμερικανός ρόκερ και πολυοργανίστας βρίσκεται πιθανότατα στο ζενίθ των δημιουργικών του δυνάμεων· δεν το λέμε εμείς αλλά ευθαρσώς ο... ίδιος, τιτλοφορώντας τον πιο πρόσφατο δίσκο του με το εύγλωττο (όσο και αυτοσαρκαστικό) «My Finest Work Yet». Εκεί, το πιο επιτυχημένο μέχρι στιγμής κομμάτι λέγεται «Sisyphus».
Σημείο αναφοράς
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
«Η ελληνική μυθολογία είναι πάντα ένα καλό σημείο αναφοράς όταν ψάχνεις νόημα και βάθος στα πράγματα. Σε βοηθά να καταλάβεις συμπεριφορές, καταστάσεις που σχετίζονται με τη βαθύτερη ανθρώπινη φύση», μου λέει στο τηλέφωνο ο Αντριου Μπερντ, επισημαίνοντας πως το τραγούδι μιλάει για κάποιον εθισμένο στο ίδιο του το βασανιστήριο και για τις ηθικές συνέπειές του να αφήνεις απλά τα πράγματα να εξελίσσονται («letting the rock roll»).
Η συναυλία της 24ης Ιουνίου είναι η αφορμή για την πρώτη του επίσκεψη στη χώρα μας και έτσι του ζητάμε να μας συστηθεί καλλιτεχνικά. «Δεν μπορώ να βάλω ταμπέλες στη μουσική. Οι καταβολές μου είναι βέβαια ακαδημαϊκές, με την κλασική μουσική και το βιολί, όμως ποτέ δεν ήμουν πρότυπο σπουδαστή. Απλά παίζω και θέλω πάντα να έχω τον απόλυτο έλεγχο της μουσικής – σίγουρα το περιβάλλον της τζαζ είναι πιο κοντά στα γούστα μου αλλά υπάρχουν πολλά ακόμα στυλ που με συγκινούν».
Θεωρεί όντως πως η τελευταία του δουλειά, που θα μας παρουσιάσει σε μεγάλο βαθμό και στην Αθήνα, είναι η κορυφαία του; «Δεν θα διάλεγα τον τίτλο αν δεν το πίστευα κατά μια έννοια. Αυτό που ξέρω σίγουρα είναι πως πρόκειται για τραγούδια, τα οποία δεν μπορούσα να περιμένω άλλη μια μέρα για να τα ηχογραφήσω». Πράγματι εκτός από το πολύ όμορφο «Sisyphus» στο άλμπουμ μπορεί κανείς να βρει αρκετά ακόμα μελωδικά κομμάτια, με ποικιλία στον ήχο, από την κιθάρα και το βιολί μέχρι το... σφύριγμα, στο οποίο ο Μπερντ επίσης ειδικεύεται.
Ακούγοντας περισσότερο τη μουσική του Μπερντ ανακαλύπτεις όλο και περισσότερα κομμάτια που συνδέονται με την Ευρώπη και την πολυτάραχη ιστορία της. «Πάντα με ενδιέφερε η ευρωπαϊκή ιστορία και συγκεκριμένα τμήματά της. Η Καταλωνία του 1936 για παράδειγμα, ο ισπανικός εμφύλιος. Γενικότερα το πρώτο κομμάτι του 20ού αιώνα τόσο από πολιτική όσο και πολιτιστική άποψη. Τα καλλιτεχνικά ρεύματα όπως ο Ντανταϊσμός ή η λογοτεχνία του Μεσοπολέμου», λέει εκείνος σχετικά.
Πώς βλέπει όμως τις σύγχρονες τάσεις της μουσικής βιομηχανίας ένας καλλιτέχνης όπως ο Μπερντ, που ακολουθεί το εναλλακτικό, λιγότερο εμπορικό μονοπάτι της δημιουργίας; «Μέχρι πριν από μερικά χρόνια ήμουν τελείως αντίθετος με τον δρόμο της λεγόμενης “βιομηχανίας”. Πλέον όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει για όλους. Η δισκογραφία με την παλιά έννοια έχει περιοριστεί αλλά στην πραγματικότητα τώρα πρέπει να παράγεις πιο πολύ, να μένεις συνεχώς στην επικαιρότητα. Και βέβαια έχουμε περισσότερες συναυλίες, αν και αυτό προσωπικά μου αρέσει. Το ζωντανό είναι πάντα ευκαιρία να δοκιμάσεις νέα πράγματα, σε αναγκάζει να συνεργαστείς με καινούργιους ανθρώπους και σου δίνει μια πυξίδα για να πας παρακάτω».
Στο Ξέφωτο του ΚΠΙΣΝ στις 10 μ.μ. Το Summer Nostos Festival διοργανώνεται και χρηματοδοτείται αποκλειστικά από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
πηγή: kathimerini.gr