Έκρηξη κατανάλωσης λόγω κορονοϊού - Ποιου προϊόντος οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 1052,5%
Τα προϊόντα των οποίων οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν λόγω κορονοϊού - Τι... τρώνε οι Έλληνες σε μέρες πανδημίας.
Υπό πίεση, για τέταρτη συνεχή εβδομάδα, συνεχίζεται να βρίσκεται η αγορά τροφίμων, με την κατανάλωση σε περισσότερους από δέκα κωδικούς προϊόντων, όπως είναι τα είδη προσωπικής υγιεινής και των καθαριστικών για το σπίτι, να καταγράφουν υψηλό τριψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεών τους.
Αρκεί να αναφέρουμε ότι οι πωλήσεις του φαρμακευτικού οινοπνεύματος εκτοξεύθηκαν κατά 1052,5%, στα υγρά μαντιλάκια κατά 753,2%, στα αντισηπτικά μαντιλάκια κατά 670%, στα πλαστικά γάντια κατά 606,4%, στα αλλαντικά 535,6%, στο ρύζι 286,9% και στα μακαρόνια 262,9%. Σε διάστημα μόλις 3 εβδομάδων, από τις 24 Φεβρουαρίου έως και τις 15 Μαρτίου, περίοδο για την οποία υπάρχουν επίσημα στοιχεία, οι πωλήσεις σε 340 κωδικούς που πωλούνται εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ άγγιξαν τα 464,7 εκατ. ευρώ, δηλαδή αύξηση 35,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν (πηγή: IRI).
Ολυμπιακός: Ο Φουρνιέ κάνει τη διαφορά
Ενώ από τις αρχές του έτους, σύμφωνα με τη Nielsen, ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων στον οποίο περιλαμβάνονται τα ταχυκίνητα προϊόντα, τα φρέσκα και τα διαρκή καταναλωτικά αγαθά, άγγιξε τα 1,866 δισ. ευρώ από 1,699 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, δηλαδή αύξηση 9,8%. Στην εν λόγω αύξηση η συνεισφορά των τριών τελευταίων εβδομάδων, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία (24/02-15/03), υπολογίζεται στο 80,1%.
Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν από την επιδρομή των καταναλωτών στα σούπερ μάρκετ αλλά και να υπάρξει εικόνα για τα επίπεδα επάρκειας σε σειρά αγαθών, έχει δημιουργηθεί στο WhatsApp μια ομάδα στην οποία συμμετέχουν στελέχη από το υπουργείο Ανάπτυξης και όσοι εμπλέκονται με την τροφική αλυσίδα.
Η ψυχολογία των καταναλωτών
Ενδιαφέρον όμως έχει να δούμε και ποια είναι η "ψυχολογία” των καταναλωτών. Έρευνα που πραγματοποιήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία Netrino και την εταιρεία δημοσκοπήσεων RASS, με τη "μέθοδο της χιονοστιβάδας" (snowball sample) και εστιάστηκε κυρίως στην Αττική για το διάστημα, από το βράδυ της Παρασκευής 20 Μαρτίου έως και το μεσημέρι της Κυριακής 22 Μαρτίου, προέκυψε πως περισσότεροι από 3 στους 4 (75,9%) ανησυχούν για το ενδεχόμενο να ασθενήσουν από τον κορονοϊό COVID-19. Μεγαλύτερη ανησυχία έχουν οι μεγαλύτερες ηλικίες και κυρίως εκείνοι που δουλεύουν στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Σε ό,τι αφορά στη συχνότητα των επισκέψεων, πριν την επιβολή των περιοριστικών μέτρων , σχεδόν 1 στους 2 απάντησε μία φορά την εβδομάδα, 1 στους 5 μία φορά κάθε 2 ή 3 ημέρες, μία φορά κάθε 10 ημέρες δήλωσε το 14,8% του δείγματος, ενώ ποσοστό 7% ανέφερε πως δεν θα πάει να ψωνίσει στο φυσικό κατάστημα αλλά θα κάνει τις αγορές του μέσω διαδικτύου.
Σχετικά με τις αγορές μέσω διαδικτύου, αυτές αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα. Τα online καταστήματα των σούπερ μάρκετ από τις πρώτες κιόλας ημέρες της υγειονομικής κρίσης έδειξαν ότι δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε τόσες πολλές παραγγελίες.
Σήμερα, τέσσερις εβδομάδες μετά, δίνουν ημερομηνία παράδοσης των παραγγελιών τρεις και πλέον εβδομάδες μετά. Σε μια προσπάθεια να μειώσουν τον χρόνο των παραδόσεων, να εξυπηρετήσουν τους καταναλωτές και να αποσυμφορήσουν τους υπαλλήλους τους, όλες οι αλυσίδες έχουν προχωρήσει σε έκτακτες προσλήψεις. Όπως η αλυσίδα Σκλαβενίτης, η οποία προχωρά σε προσλήψεις που θα ξεπεράσουν τα 1.000 άτομα -ήδη έχει ενισχύσει το ανθρώπινο δυναμικό της με 600 άτομα-, η οποία προχώρησε σε συνεργασία με την e-food και "τρέχει” πιλοτικό πρόγραμμα στην περιοχή του Περιστερίου, για να εξυπηρετήσει τους καταναλωτές με άμεσες παραδόσεις των παραγγελιών. Στόχος της είναι από την επόμενη εβδομάδα να παραδίδει στην Αττική αυθημερόν τις παραγγελίες που "πέφτουν” στο ηλεκτρονικό κατάστημα Caremarket.gr, το οποίο έχει εξαγοράσει, τις τηλεφωνικές παραγγελίες που δέχονται τα καταστήματά της αλλά και τις παραγγελίες που θα δέχεται πλέον και το e-food. Παράλληλα σχεδιάζει τα φυσικά καταστήματα της Σκλαβενίτης να λειτουργήσουν και ως κέντρα διανομών ή αλλιώς pick-up points για να καλυφθούν οι αυξημένες ανάγκες των καταναλωτών.
Το υπόλοιπο, πέραν της διατροφής, κομμάτι του e-commerce αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και συγκεκριμένα κλάδοι όπως η ένδυση και η υπόδηση, όπως προκύπτει από έρευνα που "έτρεξε” ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου GR.EC.A. Σύμφωνα με την έρευνα, εννέα στις 10 επιχειρήσεις, ποσοστό 92% των ερωτηθέντων, δήλωσε πως η πανδημία έχει ήδη επηρεάσει τις επιχειρήσεις τους.
Πηγή: capital.gr