«Μάχη» για την γραμμή μετρό Κυψέλη-Γαλάτσι-Εξάρχεια-Ηλιούπολη-Μαρούσι-Κολωνάκι-Καισαριανή-Ζωγράφου
Η επέκταση του μετρό σε μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην Ευρώπη. Ο προϋπολογισμός του φθάνει στο 1,8 δισ. ευρώ και το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής προβλέπει τη σύνδεση ανάμεσα στο Άλσος Βεΐκου και στο Γουδή.
Ξεκίνησε ο «χορός των προσφυγών» για την ανάληψη του έργου του πρώτου τμήματος της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, ύψους 1,8 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, αμφότερες οι δύο κοινοπραξίες που έχουν απομείνει στον διαγωνισμό κατέθεσαν στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας προσφυγές. Με βάση αυτές, η κάθε πλευρά ζητάει κατ’ αρχάς τον αποκλεισμό της άλλης ή, εφόσον κάτι τέτοιο δεν συμβεί, να μειωθεί η βαθμολογία της τεχνικής προσφοράς του ανταγωνιστή τους και να αυξηθεί η δική τους. Στόχος είναι ασφαλώς να αποκτήσουν προβάδισμα για τη συνέχεια του διαγωνισμού, όταν και θα ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές, που θα καθορίσουν και τον τελικό νικητή.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Οι διεκδικητές
Υπενθυμίζεται ότι τα δύο σχήματα που εξακολουθούν να διεκδικούν το μεγαλύτερο έργο της χώρας και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη είναι οι κοινοπραξίες Αβαξ - Ghella - Alstom Transport και Ακτωρ - Ansaldo - Hitachi Rail Italy.
Πριν από λίγες ημέρες, η διοίκηση της «Αττικό Μετρό» άναψε το πράσινο φως για να επανεκκινήσει η διαδικασία του διαγωνισμού με το άνοιγμα των τεχνικών προσφορών και τον έλεγχό τους. Στο πλαίσιο αυτό κατατέθηκαν ήδη οι σχετικές προσφυγές, οι οποίες είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν θα είναι και οι τελευταίες, λόγω ακριβώς του μεγέθους του έργου, καθώς όποιος από τους εγχώριους ομίλους το αναλάβει, θα αποκτήσει αυτομάτως και τεράστιο οικονομικό όφελος για σειρά ετών.
Ως εκ τούτου, τα στελέχη των ίδιων των εμπλεκόμενων εταιρειών κάνουν λόγο για «μάχη μέχρις εσχάτων», κάτι που μεταφράζεται και σε νέες προσφυγές ακόμα και στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), εφόσον, όπως είναι και το πιθανότερο, απορριφθούν οι σημερινές προσφυγές.
Αυτό μεταφράζεται σε περαιτέρω πολύμηνη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού, καθώς πρώτα θα πρέπει να υπάρξει απόφαση του ΣτΕ και στη συνέχεια να ανοιχθούν οι οικονομικές προσφορές. Συνεπώς, φορείς του κλάδου εκτιμούν ότι θα πρόκειται για σημαντικό επίτευγμα αν υπάρξει ανάδοχο σχήμα εντός του 2020 και ακόμα περισσότερο αν προχωρήσει η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης.
Το έργο της νέας γραμμής 4 έχει ήδη περάσει αρκετούς «σκοπέλους». Κατ’ αρχάς, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Vinci - Siemens δεν κατέθεσε πλήρη φάκελο προσφοράς, θεωρώντας ότι ο διαγωνισμός δεν θα ολοκληρωνόταν λόγω τεχνικών προβλημάτων. Στη συνέχεια προσέφυγε στο ΣτΕ ζητώντας την ακύρωση του έργου. Εντέλει η προσφυγή απορρίφθηκε, καθώς το ΣτΕ έκρινε ότι δεν είχε βάση για να κριθεί η ουσία της, λόγω του πρόωρου αποκλεισμού της κοινοπραξίας από τον διαγωνισμό. Δηλαδή, δεν κρίθηκαν τα νομικά επιχειρήματα που προέβαλε η κοινοπραξία, τα οποία ουδείς αποκλείει να χρησιμοποιηθούν από κάποιον εκ των νυν διεκδικητών του έργου προκειμένου να αποκτήσει προβάδισμα.
Από πού θα περάσει
Σημειωτέον ότι το πρώτο τμήμα της νέας γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας προβλέπει τη σύνδεση του Άλσους Βεΐκου με την περιοχή του Γουδή. Είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή).
Ο συμβατικός χρόνος κατασκευής είναι τα οκτώ χρόνια. Η συνέχεια της γραμμής 4, με βάση τον σχεδιασμό της «Αττικό Μετρό», προβλέπει το τμήμα Γουδή - Μαρούσι - Εθνική Οδός, μήκους 14 χιλιομέτρων με 11 σταθμούς, το τμήμα Ευαγγελισμός - Άνω Ηλιούπολη, μήκους 4,1 χιλιομέτρων με 3 σταθμούς, και τέλος το τμήμα από το Άλσος Βεΐκου μέχρι την Πετρούπολη, μήκους 7,3 χιλιομέτρων, που προβλέπει την κατασκευή 6 νέων σταθμών.
Πηγή: kathimerini.gr