Πειραιώς: Αλλάζει από το Γκάζι ως τον Πειραιά
Τον Ιούνιο θα προκηρυχθεί πανελλήνιος αρχιτεκτονικό διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής στο Γκάζι. Οι ομάδες που θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να αποτελούνται από αρχιτέκτονες, πολεοδόμους και συγκοινωνιολόγους.
Το πρώτο βήμα για τη μεταμόρφωση της οδού Πειραιώς θα γίνει τον Ιούνιο, καθώς αναμένεται να προκηρυχθεί ο πανελλήνιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ο οποίος θα αφορά στην ανάπλαση της οδού Πειραιώς, από το ύψος της Τεχνόπολης στο Γκάζι έως τον Πειραιά.
Ο βασικός στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάδειξη της οδού Πειραιώς ως βασικού πολιτιστικού άξονα της Αθήνας, δεδομένου πως στην περιοχή βρίσκονται σημαντικά ιδρύματα και μουσεία, η αναβάθμιση των δημόσιων χώρων, η βελτίωση της κυκλοφορίας και η διάσωση και αναβίωση των 88 διατηρητέων κτηρίων κατά μήκος της οδού.
Μεταξύ αυτών είναι και αρκετά ανενεργά βιομηχανικά κτήρια, τα οποία έχουν ξεχωριστή σημασία για την σύγχρονη ιστορία της Αθήνας και αποτελούν στολίδια βιομηχανικής αρχιτεκτονικής.
Οι υποψήφιοι στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, ο οποίος θα υλοποιηθεί από την «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» και την Περιφέρεια Αττικής, θα κληθούν να υποβάλουν προτάσεις για παρεμβάσεις σε επτά περιοχές.
Μεταξύ αυτών θα είναι εκτάσεις που περιλαμβάνουν τις εγκαταστάσεις της Τεχνόπολης, το Μουσείο Μπενάκη, την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, το χώρο του Φεστιβάλ Αθηνών, καθώς και τα εμβληματικά κτήρια του ατμοηλεκτρικού εργοστασίου Νέου Φαλήρου και του εργοστασίου της ΧΡΩΠΕΙ (Χρωματουργεία Πειραιώς), το οποίο έχει διακόψει τη λειτουργία του από τη δεκαετία του 80. Τα δύο τελευταία, όπως και το γειτονικό στη ΧΡΩΠΕΙ κτήριο Χαράκογλου στο οποίο στεγαζόταν η ποτοποιεία Μπραμπαρέσου στις αρχές του 20ου αιώνα, έχουν κηρυχθεί διατηρητέα.
Οι υποψήφιοι θα πρέπει να καταθέσουν σχέδια για τη βελτίωση της οδοποιίας, της κίνησης των πεζών και της πρόσβασης των ΑμεΑ, την κυκλοφορία ποδηλάτων, καθώς και προτάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού από μέσα μαζικής μεταφοράς.
Οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θα πρέπει να αφορούν και στην αύξηση των περιοχών πρασίνου κατά μήκος της οδού Πειραιώς και στους δρόμους πέριξ αυτής, όπως επίσης και στη βελτίωση των σημάνσεων και του φωτισμού.
Οι όροι του διαγωνισμού προβλέπουν πως οι εκείνοι που θα συμμετάσχουν θα πρέπει να παρουσιάσουν ένα master plan για όλη την οδό Πειραιώς και στη συνέχει να καταθέσουν ολοκληρωμένες προτάσεις για την ανάπλαση τριών από το σύνολο των επτά περιοχών.
Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός θα έχει την ίδια λογική με εκείνον που είναι σε εξέλιξη για την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Αθήνας.
Ο συνολικός προϋπολογισμός θα ανέλθει σε σχεδόν 200.000 ευρώ, δεδομένου πως η αμοιβή για το πρώτο βραβείο θα είναι 58.000 ευρώ, 42.500 ευρώ για το δεύτερο και 28.000 ευρώ για το τρίτο. Προβλέπεται επίσης ποσό 15.000 ευρώ για τρεις επαίνους και περισσότερα από 25.000 ευρώ για την αμοιβή της κριτικής επιτροπής και της ομάδας τεχνικής υποστήριξης.
Δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται συνολική ανάπλαση της οδού Πειραιώς. Το 1997, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων, το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε ξεκινήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανάδειξη του ιστορικού πλούτου και της βιομηχανικής κληρονομιάς της οδού Πειραιώς.
Ο στόχος τότε ήταν τα διατηρητέα κτήρια να μετατραπούν με προγράμματα αναπαλαιώσεων σε εγκαταστάσεις ικανές να φιλοξενήσουν πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες. Το κόστος των παρεμβάσεων που είχε σχεδιάσει το ΥΠΕΧΩΔΕ ανερχόταν σε περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δραχμές.
Ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την οδό Πειραιώς αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου τέσσερις μήνες από την προκήρυξή του. Εάν τα σχέδια της «Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε.» ευοδωθούν, το επόμενο βήμα θα είναι η έναρξη διαγωνιστικής διαδικασίας προκειμένου να επιλεγεί ανάδοχος για να αναλάβει τις προτεινόμενες παρεμβάσεις, οι οποίες αναμένεται να ανέλθουν σε τουλάχιστον 10 εκατομμύρια ευρώ.
Πηγή: economistas