Τα πυρά των Χούθι «πλήττουν» το λιμάνι του Πειραιά
Τα containers έχουν μειωθεί κατά 11,4% σε τριμηνιαία και 15,4% σε μηνιαία βάση.
Κλυδωνισμούς στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά προκαλεί η συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα. Είναι η πρώτη φορά που το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου, στους δύο τερματικούς σταθμούς που διαχειρίζεται η Piraeus Container Terminal, σημειώνει πτώση σε επίπεδο μήνα της τάξης του 15,4% και σε τριμηνιαία βάση 11,4%.
Πτώση κατά 3,76% σημειώθηκε στο τρίμηνο και στη διακίνηση containers από τον προβλήτα Ι, ο οποίος είναι υπό τη διαχείριση του ΟΛΠ και ο μικρότερος του ΣΕΜΠΟ.
Ολυμπιακός: Ο Φουρνιέ κάνει τη διαφορά
Στελέχη της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων εκτιμούν ότι η κατάσταση θα παραμείνει αρνητική στη διακίνηση φορτίων για το επόμενο διάστημα όχι μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, αλλά και στα υπόλοιπα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά θα επιμένουν και οι διαταράξεις σε όλες τις εμπορικές οδούς.
Σημειώνεται ότι μετά τις συνεχιζόμενες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης οι περισσότερες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων προτιμούν τον διάπλου από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, κάτι που σημαίνει σημαντική αύξηση των τονομιλίων για τα πλοία, αλλά και των χρόνων παράδοσης των εμπορευματοκιβωτίων.
Την ίδια ώρα, η κατάληψη του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Aries από το Ιράν δημιουργεί νέο «πονοκέφαλο» στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι ίσως αυτό που δέχεται τις μεγαλύτερες επιπτώσεις την περίοδο αυτή, λόγω της στρατηγικής του θέσης στην Ανατολική Μεσόγειο, σε σχέση με το Σουέζ. Γιατί ένα πλοίο που θα κάνει τον περίπλου της Αφρικής θα πρέπει να διανύσει όλη τη Μεσόγειο, από το Γιβραλτάρ, προκειμένου να πιάσει στο μεγάλο λιμάνι της χώρας.
Πάντως, το 2023 και από τους τρεις σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας η συνολική διακίνηση άγγιξε 5.100.920 TEUs, σημειώνοντας αύξηση 2%, η οποία οδήγησε και πάλι το λιμάνι του Πειραιά να καταλαμβάνει την τέταρτη θέση ανάμεσα στα κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
Η διακίνηση στους 3 προβλήτες του Πειραιά
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, τον Μάρτιο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) 343 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, έναντι 405 χιλιάδων τον ίδιο μήνα του 2023, πτώση κατά 15,4%.
Μεταξύ Ιανουαρίου-Μαρτίου 2024 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε μείωση κατά 11,4% σε σχέση με το ίδια διάστημα του 2023. Συνολικά στο τρίμηνο του 2024 από τους δύο προβλήτες διακινήθηκαν 931,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια έναντι 1,051 εκατ. το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Από τον προβλήτα Ι του λιμανιού του Πειραιά η διακίνηση των containers στο τρίμηνο του 2024 παρουσίασε πτώση κατά 3,76% σε σχέση με το 2023. Συγκεκριμένα, μεταξύ Ιανουαρίου-Μαρτίου διακινήθηκαν 133.000 TEUs έναντι 128.000 TEUs το αντίστοιχα διάστημα του 2023.
Τον Φεβρουάριο του 2024 η πτώση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον ΣΕΠ ήταν 5,1% σε επίπεδο μήνα και 8,9% σε επίπεδο διμήνου.
Η συνολική διακίνηση των containers στα 36 λιμάνια που ελέγχει η Cosco Shipping Ports, μέλος του Cosco Shipping Group, τον Mάρτιο του 2024 αυξήθηκε κατά 6,3% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι, φτάνοντας τα 9,189 εκατ. TEUs έναντι 8,642 εκατ. TEUs το 2023.
Σε επίπεδο τριμήνου 2024 η διακίνηση στο σύνολο των τερματικών σταθμών που διαχειρίζεται η Cosco Shipping Ports έφθασε στα 25.592 εκατ. TEUs, έναντι 23.425 το ίδιο διάστημα του 2023, αύξηση κατά 9,2%. Όσον αφορά τους τερματικούς σταθμούς στην Κίνα, η περιοχή της νοτιοδυτικής ακτής σημείωσε ιδιαίτερα καλές επιδόσεις, με τη διακίνηση να αυξάνεται κατά 38,1% σε μηνιαία βάση.