Ακρίβεια: Αλλάζουν οι διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων
Οι καταναλωτές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις υψηλές τιμές των τροφίμων φαίνεται πως περιορίζουν πλέον τις αγορές των προϊόντων που έχουν υποστεί μεγάλες ανατιμήσεις.
Λιγότερο κόκκινο κρέας και περισσότερο κοτόπουλο, περιορισμός των τυριών αλλά και του ελαιόλαδου και αύξηση της κατανάλωσης οσπρίων, είναι μερικές από τις σημαντικότερες αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων εν μέσω των πληθωριστικών πιέσεων.
Οι καταναλωτές προκειμένου να ανταπεξέλθουν στις υψηλές τιμές των τροφίμων φαίνεται πως περιορίζουν πλέον τις αγορές των προϊόντων που έχουν υποστεί μεγάλες ανατιμήσεις κατά τον τελευταίο 1,5 χρόνο, αντικαθιστώντας τα με οικονομικότερες λύσεις για το τραπέζι τους. Προς αυτή την κατεύθυνση άλλωστε στρέφονται όλο και περισσότερο στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο της οποίας έχει φτάσει τo 26,2% επί του συνόλου των πωλήσεων, ενώ στα ίδια επίπεδα διαμορφώνεται το ποσοστό και συγκεκριμένα για την κατηγορία των τροφίμων (Στοιχεία Circana).
Ολυμπιακός: Ψάχνοντας το εύκολο γκολ...
Την ίδια στιγμή σε σχετικές έρευνες αποτυπώνονται οι αλλαγές που έχουν συντελεστεί στις καθημερινές διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων. Η πρόσφατη έρευνα της Interview για λογαριασμό της POLITIC, δείχνει πως οι καταναλωτές μείωσαν σημαντικά τις αγορές τους σε τυριά, όπως κασέρι, γραβιέρα και φέτα, επίσης στο μοσχάρι, στο ελαιόλαδο αλλά και στο ψάρι. Από την άλλη πλευρά αύξησαν την κατανάλωση σε κοτόπουλο, όσπρια, σαλάτες, ρύζι και ζυμαρικά ενώ αρκετοί φαίνεται να αντικαθιστούν στο τραπέζι τους το ελαιόλαδο με σπορέλαιο ως πιο οικονομική λύση.
Αντίστοιχα ήταν τα συμπεράσματα και προηγούμενης έρευνας του ΙΕΛΚΑ για τις διατροφικές συνήθειες των Ελλήνων μεταξύ των ετών 2009 – 2022, στην οποία πάντως αποτυπώνονται και οι αλλαγές που συντελέστηκαν τα προηγούμενα χρόνια όπως κατά την περίοδο του Covid-19 καθώς και της περιόδου της οικονομικής κρίσης.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ, πτώση στην κατανάλωση εμφανίζει συνολικά η κατηγορία των γαλακτοκομικών προϊόντων, με διαφορετική συμπεριφορά όμως να καταγράφεται στα επιμέρους προϊόντα. Συγκεκριμένα στο νωπό πλήρες γάλα η μείωση της μέσης μηνιαίας κατανάλωσης σε σχέση με το 2009 φτάνει το 41,6% ενώ στο συντηρημένο γάλα το 67,6%. Μείωση 27% εμφανίζει το τυρί. Την ίδια στιγμή ωστόσο, το νωπό γάλα με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά καταγράφει αύξηση της τάξεως του 40,9% ενώ μικρή αύξηση κατά 3,7% το γιαούρτι.
Στην κατηγορία του κρέατος η μέση μηνιαία κατανάλωση είναι μειωμένη κατά 16,4%. Το κρέας από προβατοειδή και αιγοειδή εμφανίζει τη μεγαλύτερη μείωση κατά 42,9% ενώ στο βοείο κρέας φτάνει το 31,3%. Ωστόσο αυξημένη κατά 15,1% είναι η μέση μηνιαία κατανάλωση στο κοτόπουλο.
Επίσης, οι Έλληνες καταναλώνουν, σε σχέση με το 2009, λιγότερες ποσότητες ελαιόλαδου μηναίως και συγκριμένα κατά 29,3%. Αντίθετα και σε αυτή την έρευνα καταγράφεται αυξημένη κατανάλωση των οσπρίων κατά 18,9% και του ρυζιού κατά 6,6%.
Πηγή: cnn.gr