Πώς θα χρηματοδοτηθεί το deal για την Αττική Οδό
Με ίδια κεφάλαια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και νέο δανεισμό του ομίλου από τις συστημικές τράπεζες θα υποστηριχθεί η επένδυση.
Το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, που προβλέπεται να καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα χρηματοδοτηθεί από ένα συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου και τραπεζικού δανεισμού.
Το τίμημα των 3,27 δισ. ευρώ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού, που προβλέπεται να καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ανακηρύχθηκε και επισήμως την περασμένη εβδομάδα προτιμητέος επενδυτής, θα χρηματοδοτηθεί από ένα συνδυασμό ιδίων κεφαλαίων του ομίλου και τραπεζικού δανεισμού.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Σύμφωνα με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η χρηματοδοτική υποστήριξη, όπως έχει γνωστοποιηθεί αρμοδίως και στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, προέρχεται από τις ελληνικές συστημικές τράπεζες. Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα οικονομικά στοιχεία, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2023 τα ταμειακά διαθέσιμα του ομίλου ανέρχονταν σε 1,6 δισ., ποσό που υπερκαλύπτει τα ίδια κεφάλαια με τα οποία θα κληθεί να συμμετάσχει. Αυτό το ποσό των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται πως θα κινηθεί στα επίπεδα των 650 εκατ., σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της AXIA Research. Η επένδυση χαρακτηρίζεται χαμηλού ρίσκου εξαιτίας των ταμειακών ροών που παράγει η παραχώρηση μέσω της είσπραξης των διοδίων.
Τα 3,27 δισ. ευρώ αναμένεται να καταβληθούν κατά την περίοδο της μετάβασης της Αττικής Οδού από τη σημερινή στη νέα παραχωρησιούχο, η οποία τοποθετείται σε ένα χρόνο περίπου από σήμερα, τον Οκτώβριο του 2024. Νωρίτερα ενδεχομένως θα πρέπει να καταβληθεί, εφόσον το Δημόσιο ολοκληρώσει όλες τις προαπαιτούμενες για τη συναλλαγή υποχρεώσεις, το τίμημα του 1,496 δισ. ευρώ για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, για την οποία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, επικεφαλής σε κοινοπραξία μαζί με την Egis Projects (75%-25%), ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής στις 26 Αυγούστου 2021. Παραχώρηση που συνοδεύεται με την υποχρέωση ολοκλήρωσης τριών καθέτων οδικών αξόνων της, σε έργα συνολικού επιπλέον προϋπολογισμού της τάξης των 800 εκατ. ευρώ. Οπως και στην Αττική Οδό έτσι και εδώ η χρηματοδότηση του project θεωρείται εξασφαλισμένη από τις ροές των εσόδων από τα διόδια, οι σταθμοί και το ύψος των οποίων προβλέπεται στη σύμβαση πως θα αυξηθούν.
Το ίδιο διάστημα, τέλη 2024 – αρχές 2025, αναμένεται να έχουν αρχίσει και οι εργασίες για το καζίνο στο Ελληνικό, όπου η κοινοπραξία IRC Athens, με μετόχους τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (49%) και τη Hard Rock (51%), εξασφάλισε την άδεια για 30 χρόνια με τίμημα 150 εκατ. και επιπλέον επένδυση άλλων 950 εκατ. για την κατασκευή του συγκροτήματος. Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε στα τέλη του 2020 και όσον αφορά το χρηματοδοτικό σχήμα, πληροφορίες θέλουν τις συστημικές τράπεζες να έχουν επαναδιαπραγματευθεί και συμφωνήσει τους τελικούς όρους χρηματοδότησης μετά και τη δρομολόγηση ένταξης μέρους του έργου στο Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.
Για τις ανάγκες Αττικής Οδού, Εγνατίας και καζίνο η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υπολογίζεται πως τους επόμενους 12 με 24 μήνες θα προχωρήσει σε επιπλέον δανεισμό της τάξης των 4,59 δισ. ευρώ.
Με βάση τις ανάγκες για τα τρία παραπάνω μεγάλα projects της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, τραπεζικές πηγές υπολογίζουν πως τους επόμενους 12 με 24 μήνες θα αναληφθεί από τον όμιλο επιπλέον δανεισμός της τάξης των 4,59 δισ. ευρώ. Σε αυτόν τον υπολογισμό καταλήγουν αντιστοιχώντας τους προϋπολογισμούς στα ποσοστά του ομίλου στις κοινοπραξίες και εκτιμώντας συμμετοχή ιδίων κεφαλαίων της τάξης του 20%, αν και κατά πληροφορίες στην περίπτωση του καζίνο η συμμετοχή ιδίων επιχειρήθηκε να είναι υψηλότερη.
Αυτά τα 4,59 δισ. θα προστεθούν στον υφιστάμενο δανεισμό, ο οποίος στα τέλη του 2022, σύμφωνα με τις ετήσιες οικονομικές καταστάσεις του ομίλου, ανερχόταν στα 2,993 δισ. ευρώ. Ητοι δανεισμός της τάξης των 7,59 δισ. μείον τις τρέχουσες αποπληρωμές. Σε αυτό το ποσό δεν συμπεριλαμβάνονται, ωστόσο, πιθανές χρηματοδοτήσεις για ενδεχόμενα νέα έργα και παραχωρήσεις.
Επιστρέφοντας στην Αττική Οδό, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επισημαίνει πως «τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το έργο μπορεί να αντεπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο», ενώ «ταυτόχρονα οι προοπτικές υλοποίησης των επεκτάσεων επιτρέπουν την προσδοκία αυξημένης κυκλοφορίας και εσόδων». «Σε αυτό το πλαίσιο η απόδοση του έργου αναμένεται εντός του εύρους που παραδοσιακά στοχεύει και επιτυγχάνει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε ομοειδή έργα, προσδίδοντας επιπλέον αξία στην εταιρεία». Η AXIA στη σχετική ανάλυσή της υπολογίζει ότι «με συνολική ετήσια αύξηση εσόδων –περιλαμβάνοντας πληθωρισμό, κίνηση και τιμολόγηση– στα επίπεδα του 6,5%, το IRR (εσωτερικό ποσοστό απόδοσης) εκτιμάται στο 9,6%, ενώ σε ένα πιο αισιόδοξο σενάριο στο 12,4%».
Σημειώνεται επίσης ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ήδη πριν από την ανάδειξή της σε προτιμητέο επενδυτή για την παραχώρηση της Αττικής Οδού, σε ενημερωτικό σημείωμά της ανέφερε πως «αναμένει πάνω από 6 δισ. σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων και σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες», καθώς και «σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή».
Πηγή: kathimerini.gr