Έρευνα: Ένας στους δύο δεν θα πάει διακοπές – Ψαλίδι σε δαπάνες τροφίμων

Έξι στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%.

Έρευνα: Ένας στους δύο δεν θα πάει διακοπές – Ψαλίδι σε δαπάνες τροφίμων

Καλοκαιρινές διακοπές… ποτέ, και όχι για πάντα, όπως έλεγε το δημοφιλές τραγούδι του Νίκου Καρβέλα, για έναν στους δύο Έλληνες. Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει, τουλάχιστον, μεταξύ άλλων, η έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με αντικείμενο τις νέες καταναλωτικές συνήθειες των νοικοκυριών στην Ελλάδα, συνεπεία των ανατιμήσεων.

Πάντως, ακόμη κι αυτοί που θα πάνε διακοπές δηλώνουν σε σημαντικό ποσοστό (1 στους 3) ότι θα ξοδέψουν λιγότερα χρήματα σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Επιπλέον, 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Όπως επισημαίνει το ΙΕΛΚΑ, τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Από την τελευταία έρευνα του ΙΕΛΚΑ (διεξήχθη το διάστημα 6-10 Μαΐου 2023) προκύπτουν ακόμη οι εξής σημαντικές αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών, αλλαγές που δείχνουν ότι μπορεί να έχει ξεκινήσει η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, όμως οι συνέπειες στα νοικοκυριά έχουν μεγαλύτερη διάρκεια. Τα κυριότερα ευρήματα είναι τα ακόλουθα:

• Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.

• Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

• Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

• Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.

• Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

• Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.

• Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι μόλις το 9% των ερωτηθέντων ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Με πάνω από τους μισούς καταναλωτές να δηλώνουν ότι έχουν μειώσει συνολικά τις αγορές σε τρόφιμα και εν γένει σε είδη σούπερ μάρκετ, δεν είναι τυχαίο ότι πλέον η τιμή είναι το βασικό κριτήριο για τις επιλογές που θα κάνουν. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε με βασικό κριτήριο τα χρήματα κινείτο περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Τον Ιανουάριο του 2023 έφτασε το 69% και τον Μάιο του 2023 το 66%.

Πηγή: Kathimerini.gr