Αττική Οδός: Πόσο κόστισε, τα κέρδη, παραχωρείται σε νέα εταιρεία για 25 χρόνια
Πόσο κόστισε, τα κέρδη της "Αττικής Οδού", ποιοι την εκμεταλλεύονται. Στον απόηχο της κακής οργάνωσης και την ταλαιπωρία των οδηγών, παραχωρείται σε νέα κοινοπραξία για 25 χρόνια.
Στην έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη νέα παραχώρηση μιας από τις σημαντικότερες οδικές υποδομές της χώρας, της Αττικής Οδού, προχωρά το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου (ΕΕΣΥΠ).
Το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό για την παραχώρηση των υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 έτη.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Αποζημίωση 2000 ευρώ σε κάθε οδηγό που εγκλωβίστηκε στην Αττική Οδό
Την κοινοπραξία που εκμεταλλευόταν την Αττική Οδό, ελέγχουν με 65,7% η Άκτωρ Παραχωρήσεις(Όμιλος Μπόμπολα), με 24,19% η Αβαξ, με 10,02% η ΕΤΕΘ (θυγατρική της Αβαξ) και με 0,04 η γαλλική Εgis Road Operation . Η κοινοπραξία διαθέτει ταμειακά διαθέσιμα ύψους 142,5 εκατ. ευρώ, ενώ το 2018 διένειμε μέρισμα 82,6 εκατ και 75 εκατ. ευρώ και το 2019, 92,6 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φετινού εννεαμήνου, θα διανεμηθεί και προμέρισμα για τη χρήση του 2021, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινηθεί πλησίον του περυσινού, δηλαδή πέριξ των 30 εκατ. ευρώ, ανεβάζοντας τα συνολικά έσοδα σε 335 εκατ. ευρώ από το 2019 και μετά.
Κατά το περσινό εννεάμηνο ο κύκλος εργασιών της Αττικής Οδού ανήλθε σε 125,4 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 7,7% σε σχέση με το αντίστοιχο προπερυσινό διάστημα. Αντίστοιχα, τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 53 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 2,3% από πρόπερυσι. Στο τέλος του περσινού εννεαμήνου τα ταμειακά διαθέσιμα της Αττικής Οδού ανέρχονταν σε 120,8 εκατ. ευρώ, από 132 εκατ. ευρώ προπέρυσι.
Αττική Οδός: Επιτροπή Έρευνας και κυρώσεις προανήγγειλε ο Κώστας Καραμανλής
Το έργο της Αττικής Οδού κόστισε σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ. Το κόστος χρηματοδοτήθηκε κατά 35% -420 εκατ. ευρώ- από το ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.
Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης. Αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χλμ.
Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος έως την 20η Απριλίου 2022. Λεπτομέρειες της διαγωνιστικής διαδικασίας περιγράφονται στην Πρόσκληση Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος, η οποία έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ.