Πώς το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ πριν από 65 χρόνια έσωσε τον Ωνάση από την καταστροφή
Με αφορμή την προσάραξη του Ever Given έρχεται ξανά στην επικαιρότητα η ιστορία με τα κέρδη ενός δις του Αριστοτέλη Ωνάση εξαιτίας του κλεισίματος της Διώρυγας του Σουέζ το 1956.
Η προσάραξη του Ever Given, του τεράστιου πλοίου που έχει αποκλείσει τη Διώρυγα του Σουέζ από την Τρίτη, απειλεί το παγκόσμιο εμπόριο με έμφραγμα. Ωστόσο, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Διώρυγα κλείνει, από το 1869, όταν και εγκαινιάστηκε. Αυτό που λίγοι ίσως θυμούνται είναι ότι ένας άλλος αποκλεισμός της, πριν από 65 χρόνια, συνέβαλε στο μύθο του Αριστοτέλη Ωνάση.
Ever Given: Συνεχίζονται οι προσπάθειες αποκόλλησής του στη διώρυγα του Σουέζ (vid)
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Όπως γράφει ο Franky Brady στο βιβλίο «Onassis: An Extravagant Life», ο Έλληνας πλοιοκτήτης είχε παραγγείλει μία σειρά από νέα τάνκερ, στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Όμως όταν η συμφωνία του για τη μεταφορά των εξαγωγών πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας κατέρρευσε, τα πλοία αυτά έμειναν άπραγα. Αντιμέτωπος με μια οικονομική καταστροφή, ο Ωνάσης σκέφτηκε να πουλήσει ολόκληρο το στόλο του στην Royal Dutch Shell, αλλά τελικά δεν το έκανε.
Τι σημαίνει για το διεθνές εμπόριο η αναστολή κυκλοφορίας στη διώρυγα του Σουέζ
«Τότε, μέσω μίας απίστευτης ιστορικής σύμπτωσης, σχεδόν μέσα σε ένα βράδυ, η τύχη του Ωνάση ξαφνικά γύρισε δραματικά. Ενώ αντιμετώπιζε μία σχεδόν βέβαιη οικονομική καταστροφή, ο Ωνάσης κατάφερε να βγάλει περισσότερα χρήματα σε αυτή τη σύντομη περίοδο από ό,τι είχε βγάλει σε ολόκληρη τη ζωή του. Ο καταλύτης ήταν η Διώρυγα του Σουέζ», γράφει ο Brady στο βιβλίο του.
Η Αίγυπτος κρατικοποίησε τη Διώρυγα το 1956 και απαγόρευσε στα ισραηλινά πλοία να περνούν. Τότε το Ισραήλ εισέβαλε στη Χερσόνησο του Σινά και τη Λωρίδα της Γάζας. Η Αίγυπτος απέκλεισε τη Διώρυγα και μπλόκαρε κάθε κίνηση πλοίου για τους επόμενους έξι μήνες.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι τα τάνκερς έπρεπε πλέον να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Όμως, ο Ωνάσης βρισκόταν στο κατάλληλο μέρος, την κατάλληλη στιγμή. «Ο Ωνάσης είχε πολλά έξτρα πλοία, χωρίς συμβόλαια, τα οποία μπορούσαν να μισθωθούν για να αντιμετωπιστεί η ζήτηση. Είχε τη δύναμη να χρεώσει ό,τι ναύλους ήθελε», αναφέρει το βιβλίο.
Την εποχή εκείνη, το κόστος για τη μεταφορά πετρελαίου από τη Σαουδική Αραβία στην Ευρώπη ήταν 4 δολάρια ανά τόνο. «Σύντομα, ο Ωνάσης χρέωνε πάνω από 60 δολάρια, με αποτέλεσμα κάθε ταξίδι που έκανε ένα τάνκερ του να του αποδίδει κέρδος πάνω από 2 εκατ. δολαρίων».
Έως την επόμενη χρονιά, υπολογίζεται ότι ο Ωνάσης είχε βγάλει τουλάχιστον 1 δισ. δολάρια σε σημερινά χρήματα. «Ήμουν τυχερός», είχε πει ο Έλληνας μεγιστάνας.
Πηγή: moneyreview.gr