Γιατί έχουν μεγαλώσει τόσο οι ζάντες;
Μια ματιά στις παρουσιάσεις των νέων μοντέλων και τα καινούργια αυτοκίνητα στους δρόμους, καταδεικνύει το γεγονός πως οι διαστάσεις των ζαντών αλουμινίου έχουν πάρει δραματικά την ανιούσα. Τι άλλαξε στην αυτοκίνηση και ανέπτυξαν... γιγαντισμό οι τροχοί;
Είναι χαρακτηριστικό πως πλέον, μπορεί κανείς να βρει τροχό 235/45/19 στο Hyundai Tucson Hybrid. Πριν 20 χρόνια, 19άρα ζάντα δεν συναντούσες ούτε σε Ferrari 360 Modena! Τι άλλαξε στην αυτοκίνηση και ανέπτυξαν γιγαντισμό οι τροχοί;
Η κυριολεκτικά προφανής απάντηση, αφορά τις σχεδιαστικές κατευθύνσεις. Ολοένα περισσότερα μοντέλα περνάνε στην παραγωγή με όσο το δυνατόν λιγότερες αλλαγές από το στάδιο του πρωτοτύπου. Κάτι που μεταφράζεται σε «εξωγήινες» γραμμές και προϋποθέτει μεγάλες ζάντες, με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά να είναι απαραίτητο συνοδευτικό. Κατά γενική ομολογία, τα σημερινά αυτοκίνητα εμφανίζονται πιο ξεχωριστά και «εξωγήινα» σχεδιαστικά σε όλες τις κατηγορίες, από κάθε άλλη φορά στα χρονικά της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Το δεύτερο σκέλος, αφορά πρακτικά ζητήματα. Εκτός από προσεγμένη εμφάνιση, τα νέα μοντέλα παρουσιάζουν και μεγαλύτερες διαστάσεις. Για παράδειγμα, το νέο Opel Corsa έχει μήκος 4.066 χλστ. Το Astra 2ης γενιάς (κωδικός G) του 1998, έφτανε στα 4.110 χλστ. Ακόμα πιο χαρακτηριστικό, το δείγμα γραφής του νέου Peugeot 2008. Το μήκος έχει αυξηθεί κατά 14 ολόκληρα εκατοστά σε σχέση με τον προκάτοχο, φτάνοντας τα 4.300 χλστ. Η πρώτη γενιά του 3008, που είναι μια κατηγορία πάνω, σταματούσε στα 4.365 χλστ. το 2008. Κατά συνέπεια, οι ζάντες έχουν αναγκαστεί σε αύξηση διαστάσεων συναρτήσει αυτών του αμαξώματος. Σε απλά λόγια και αναλόγως μοντέλου/κατηγορίας, ακόμα και ζάντες 17 ιντσών μπορεί να φαίνονται σαν…καρούλια σούπερ μάρκετ!
Μάλιστα, ένας σχεδιαστής της VW είχε αναλύσει παλιότερα τη διαφορά μεταξύ του Passat B5 (1997-2006) και του σημερινού B8, αναφέροντας τις νοητές γραμμές του ανώτερου σημείου του θόλου των τροχών εμπρός. Οι αναλογίες έχουν αλλάξει τόσο, ώστε ο θόλος του σημερινού είναι σχεδόν στο ίδιο ύψος με τον κινητήρα στο B5! Φαντάζεστε, λοιπόν, πως αν η VW τοποθετούσε τους τροχούς του B5 στο B8, το κενό μεταξύ θόλου και ελαστικού θα θύμιζε Lada Niva.
Πέρα από τις στυλιστικές επιταγές, όμως, ζάντες και ελαστικά έχουν πάρει την ανιούσα και για έναν απλούστατο λόγο: την ισχύ και τις δυνατότητες των σύγχρονων τετράτροχων. Δεν χρειάζεται να κάνουμε άλλη μία αναφορά στο συσχετισμό μεταξύ σημερινών hot hatches και παλαιών supercars. Αρκεί να αναφέρουμε πως το Renault Megane R.S. Trophy-R είναι ταχύτερο από τη Ferrari F50. Καθίσταται αυτονόητο, λοιπόν, πως όλα τα παρελκόμενα (φρένα, αναρτήσεις, ελαστικά, ζάντες) επιβάλλεται να αναβαθμιστούν. Τα μεγαλύτερα φρένα, απαιτούν τους ανάλογους τροχούς για να χωρέσουν. Οι αυξημένες αποδόσεις χρειάζονται τα αντίστοιχα πέλματα για να περάσουν στο δρόμο.
Ωστόσο, η αλήθεια είναι πως η τάση με τους μεγάλους τροχούς ρέπει στην υπερβολή. Ο επικεφαλής σχεδίασης της General Motors δήλωσε πρόσφατα πως έρχονται ζάντες 26 ιντσών στο βασικό εξοπλισμό! Η Audi, αντίθετα, υποστηρίζει πως δεν υπάρχει νόημα πάνω από τις 23 ίντσες. Η πράξη, πάντως, έχει αποδείξει πως ακόμα και 20άρες ζάντες, μπορεί να προκαλέσουν πολλά προβλήματα στη λειτουργικότητα του αυτοκινήτου και την τσέπη του ιδιοκτήτη, αρκεί να συναντήσουν λακκούβα.
Πηγή: autogreeknews.gr