Ζορίζονται τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με το κρύο;
Oι μπαταρίες δεν τα πηγαίνουν πολύ καλά με τις ακραίες θερμοκρασίες, είτε μιλάμε για ζέστη, είτε για κρύο κι έτσι επηρεάζεται κατά πολύ η αποδοτικότητα τους...
Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εξαρτώνται από τη μπαταρία τους. Μια σύγχρονη μπαταρία μπορεί να λειτουργήσει άριστα, αποδίδοντας το 100% της χωρητικότητάς της σε μέτριες θερμοκρασίες, δηλαδή περίπου στους 20 βαθμούς Κελσίου.
Έτσι λοιπόν, αν μια μπαταρία όπως αναφέραμε παραπάνω λειτουργεί τέλεια στους 20 βαθμούς Κελσίου, αν η θερμοκρασία αυξηθεί στους 30 βαθμούς, τότε η απόδοση της θα μειωθεί κατά περίπου 20%. Αν λοιπόν κάνει κύκλους φόρτισης σε θερμοκρασία 45 βαθμών Κελσίου, τότε το ποσοστό απωλειών μπορεί να αγγίξει το 50%. Βέβαια, όπως αναφέρουν κι οι ερευνητές, αυτή η απώλεια δεν μεταφράζεται απαραιτήτως και σε μείωση της συνολικής αυτονομίας.
Για τους παραπάνω λόγους λοιπόν, οι κατασκευαστές των νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τοποθετούν συστήματα διαχείρισης των θερμοκρασιών. Αυτά βοηθούν στη ρύθμιση της θερμοκρασίας της μπαταρίας, βελτιστοποιώντας έτσι ταυτόχρονα τη μακροπρόθεσμη χωρητικότητα και παράλληλα τη βραχυπρόθεσμη απόδοση της μπαταρίας. Όμως σύμφωνα με μελέτες, τα παραπάνω συστήματα αποδεικνύονται ανεπαρκή, όταν η εξωτερική θερμοκρασία μειωθεί δραματικά.
Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου με τις οποίες εξοπλίζονται τα σύγχρονα EV, δεν συμπαθούν τις χαμηλές θερμοκρασίες, κάτι που εξηγείται από τον τρόπο που δουλεύουν. Τα ιόντα λιθίου λοιπόν, κινούνται από το αρνητικό ηλεκτρόδιο προς το θετικό κατά τη διάρκεια της εκφόρτισης και αντίστροφα κατά τη φόρτιση. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χρησιμοποιούν μια παρεμβαλλόμενη ένωση του λιθίου ως υλικό του ενός ηλεκτροδίου.
Ο ηλεκτρολύτης, που επιτρέπει την ιονική μετακίνηση και τα δύο ηλεκτρόδια είναι τα συστατικά του στοιχείου μπαταρίας ιόντων λιθίου. Για να μην μακρηγορούμε, κατά τη λειτουργία της μπαταρίας συντελείται μια ηλεκτροχημική αντίδραση, η οποία απαιτεί μια σειρά μεταβλητών που πρέπει να είναι σταθερές για να εξασφαλίζεται η μέγιστη απόδοση της. Κι αυτός είναι ο λόγος που σε χαμηλές θερμοκρασίες, η απόδοση πέφτει σημαντικά μιας κι η εν λόγω χημική αντίδραση επιβραδύνεται, αλλά μόνο όταν πρόκειται να αποφορτιστεί η μπαταρία.
Αυτός είναι κι ένας από τους κύριους λόγους που η Porsche αποφάσισε να τοποθετήσει στην νέα Taycan ηλεκτρικό κύκλωμα 800 Volt! Όσο υψηλότερη είναι η τάση, τόσο χαμηλότερο είναι το ρεύμα λειτουργίας, ενώ και τα καλώδια έχουν μικρότερη διατομή, όπου συγκεντρωτικά όλα αυτά βοηθούν ώστε το βάρος του αυτοκινήτου να διατηρηθεί σε χαμηλά επίπεδα μειώνοντας παράλληλα τον απαιτούμενο χρόνο φόρτισης.
Πηγή: autogreeknews.gr