Φθηνό αυτοκίνητο; Το άλλο με τον Τοτό το ξέρετε;
Είδος πολυτελείας πάει να γίνει το καινούργιο αυτοκίνητο, όπως ήταν πριν από αρκετά χρόνια, όπου μόνο όσοι είχαν οικονομική άνεση μπορούσαν να αγοράσουν.
Το κακό είναι ότι η άνοδος των τιμών δεν έχει σταματημό, όχι μόνο γιατί τα υπάρχοντα μοντέλα έχουν ακριβύνει στην πλειοψηφία τους σημαντικά, αλλά και γιατί επόμενες γενιές αρκετών «λαϊκών» αυτοκινήτων θα είναι αμιγώς ηλεκτρικές.
Γυρνώντας το χρόνο μια δεκαετία πίσω, θα δούμε ότι με λίγο παραπάνω από 10.000 ευρώ (μαζί με τις εκπτώσεις και το όφελος της απόσυρσης που ίσχυαν), προσφέρονταν πολλά αυτοκίνητα πόλης. Τώρα ποσά γύρω στις 20.000 ευρώ, είναι οριακά για μικρά μοντέλα, στις βασικές εκδόσεις τους! Τα αντίστοιχα αμιγώς ηλεκτρικά μικρά έχουν αγγίξει τις 40.000 ευρώ (χωρίς την κρατική επιδότηση), ποσό αν μη τι άλλο απλησίαστο για το ευρύ αγοραστικό κοινό. Εάν ανέβουμε κατηγορίες, τότε νούμερα της τάξεως των 50.000-60.000 ευρώ για ένα 100% ηλεκτρικό SUV για παράδειγμα είναι ο μέσος όρος. Λες και ξαφνικά όλος ο κόσμος έγινε πλούσιος και δεν έχει που να δαπανήσει τα… περίσσια χρήματά του.
Ολυμπιακός: Οι λύσεις που δίνει η επιστροφή του Ορτέγκα
Δεν αναφερόμαστε μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για άλλα μεγάλα και ανεπτυγμένα κράτη της Ευρώπης, όπως τη Γερμανία για παράδειγμα. Εκεί, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Νο1 χώρας σε πωλήσεις αυτοκινήτων, ο μέσος όρος ηλικίας των επιβατικών ξεπέρασε τα 10 έτη. Γεγονός που αν μη τι άλλο κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, γιατί δείχνει ότι ο κόσμος κρατάει το παλιό του τετράτροχο, εφόσον δεν έχει λεφτά να αγοράσει ένα καινούργιο.
Καλή η ηλεκτροκίνηση εφόσον το ρεύμα που φορτίζει τις μπαταρίες προέρχεται από πράσινη ενέργεια, αλλά τα προβλήματα είναι πολλά περισσότερα και αλυσιδωτά. Ορισμένοι κρατούσαν ελπίδες ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα παραμείνουν για πάντα (στην Ευρώπη), όμως πριν από λίγο καιρό ήρθε επισήμως η χαριστική βολή. Συγκεκριμένα οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου αποφάσισαν και συμφώνησαν ότι οι εκπομπές CO2 από τα αυτοκίνητα και τα βαν θα μειωθούν κατά 100% έως το 2035, απαγορεύοντας έτσι την πώληση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Βέβαια, οι κατασκευαστές δεν θα περιμένουν από το 2035 και μετά να πουλάνε μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αφού ήδη από τώρα δρομολογούνται επόμενες γενιές 100% ηλεκτρικές και σε αυτοκίνητα πόλης. Τι θα γίνει όμως με τα σημεία φόρτισης; Ένα ακόμα τεράστιο ερωτηματικό, που είναι δύσκολο να απαντηθεί. Είναι δυνατόν μέσα στα επόμενα χρόνια κάθε σπίτι να έχει και από έναν φορτιστή; Έστω και να γίνει κάτι τέτοιο (ούτε κατά φαντασία), πού θα παρκάρει το αυτοκίνητο για να φορτίσει, όταν οι θέσεις στάθμευσης στα μεγάλα αστικά κέντρα είναι δυσεύρετες; Ή μήπως θα πηγαίνουν όλοι οι οδηγοί σε πάρκινγκ με φορτιστές για να «γεμίσουν» τις μπαταρίες του αυτοκινήτου τους;
Μήπως τελικά αντί για μόνο 100% ηλεκτρικά, τα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035 και μετά θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον Full Hybrid και Plug-in Hybrid; Όλοι αναρωτιούνται με ποιο σκεπτικό ψηφίστηκε κάτι τέτοιο που οδηγεί την αυτοκίνηση σε «αυτοκτονία» μαζί με τόσες χιλιάδες θέσεις εργασίας, που σχετίζονται με την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης, κιβωτίων ταχυτήτων, συστημάτων εξάτμισης κλπ.; Το μόνο σίγουρο είναι ότι η αυτοκίνηση γενικότερα μαζί με όλους τους επιμέρους τομείς και φορείς μπαίνουν σε αχαρτογράφητα ύδατα, ενώ και η ιδιοκτησία αυτοκινήτου οδεύει και αυτή προς το τέλος της. Άλλωστε, στο μέλλον θα είναι ασύμφορη η αγορά, οπότε η μίσθωση θα κυριαρχήσει στα μικρότερα αυτοκίνητα. Όταν πάλι χρειάζεται μεγαλύτερο αυτοκίνητο για διακοπές, τότε θα γίνεται μέσω ενοικίασης.