Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπρος;
Γιατί συμβαίνει αυτό και κατά πόσο είναι σωστό να το κάνουμε στα παλαιότερα μοντέλα;
Όποιος οδηγεί καινούργιο αυτοκίνητο, γνωρίζει πως ο κινητήρας δεν παίρνει μπρος αν δεν πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη. Πολλοί οδηγοί βέβαια δεν περίμεναν τις τεχνολογικές εξελίξεις, αλλά απομόνωναν τη μετάδοση από το μοτέρ όταν έβαζαν σε λειτουργία το δεύτερο. Γιατί όμως συμβαίνει αυτό και κατά πόσο είναι σωστό να το κάνουμε στα παλαιότερα μοντέλα;
Η προφανής εξήγηση έχει να κάνει με θέματα ασφαλείας. Πατώντας τον συμπλέκτη, το κιβώτιο δεν ασχολείται με την έναρξη του κινητήρα οπότε αποτρέπεται η κλοτσιά του αυτοκινήτου, αν το έχουμε ασφαλίσει με ταχύτητα. Θα αναρωτηθεί κανείς πώς γίνεται να μην δει ο οδηγός πως υπάρχει ταχύτητα και να βάλει μπροστά. Η απάντηση έχει να κάνει με το… πρωινό ξύπνημα, την αφέλεια ή τη βιασύνη.
Ολυμπιακός: Αυτό που λείπει από τον Ελ Κααμπί
Είναι πολύ εύκολο να μπει κάποιος στο αυτοκίνητό του το πρωί για να πάει στη δουλειά του, πιθανόν έχοντας έγνοιες που αφορούν το εργασιακό κομμάτι. Το αν υπάρχει ή όχι ταχύτητα «μέσα» στέκεται πολύ χαμηλά στις προτεραιότητες ενός αγουροξυπνημένου εγκεφάλου, με τις έγνοιες να πολλαπλασιάζονται σε περίπτωση που η προαναφερθείσα «κλοτσιά» χτυπήσει το έμπροσθεν παρκαρισμένο.
Από μηχανικής άποψης, τα οφέλη είναι ανάλογα. Το πάτημα του συμπλέκτη απελευθερώνει τον κινητήρα από την αντίσταση του κιβωτίου στην εκκίνηση, κάνοντας πιο εύκολο το έργο της μίζας και της μπαταρίας. Ακόμα κι όταν ο λεβιές είναι στη «νεκρά», τα γρανάζια του κιβωτίου και ο σφόνδυλος περιστρέφονται. Απλά δεν μεταφέρουν κίνηση.
Όλη αυτή η κίνηση προκαλεί θερμικές απώλειες, τις οποίες θα πρέπει να αντιπαρέλθει ένας «παγωμένος» κινητήρας – με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την μακροημέρευση της μίζας και του εναλλάκτη. Αναλόγως των τεχνικών χαρακτηριστικών, της παλαιότητας του αυτοκινήτου και των συνθηκών, το πάτημα του συμπλέκτη ενδείκνυται να είναι παρατεταμένο.
Για παράδειγμα, αν βάλεις μπροστά παλιό αυτοκίνητο το χειμώνα και αφήσεις τον συμπλέκτη με το που εκκινήσει ο κινητήρας, κατά πάσα πιθανότητα θα σβήσει. Κι αυτό γιατί το μοτέρ θέλει περισσότερο χρόνο να φτάσει στις ανεβασμένες στροφές του ρελαντί, κάτι που δεν προλαβαίνει να κάνει με το άμεσο άφημα του αριστερού πεντάλ.
Δεν είναι τυχαίο πως σε όλα τα εγχειρίδια των καινούργιων αυτοκίνητων, αναφέρεται ρητά η επισήμανση της εκκίνησης του κινητήρα με τον συμπλέκτη πατημένο.