Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο
Δεδομένου ότι με κανονική χρήση και σωστή συντήρηση μια μπαταρία βγάζει 4-5 χρόνια, καταρρίπτουμε κάποιους μύθους.
Δεν είναι ασυνήθιστο να ακούμε σε συζητήσεις περί αυτοκινήτου, ότι η μπαταρία κάποιου κράτησε δύο χρόνια και κάποιου άλλου οχτώ! Γεννάται έτσι η εύλογη απορία αν ορισμένες μάρκες μπαταριών είναι πολύ καλύτερες, ή αν η διακύμανση οφείλεται στο συνδυασμό οδηγού-αυτοκινήτου.
Δεδομένου ότι με κανονική χρήση και σωστή συντήρηση μια μπαταρία βγάζει 4-5 χρόνια, καταρρίπτουμε κάποιους μύθους και βλέπουμε πως η ζωή του ζωοδόχους κουτιού στα πλαϊνά του μηχανοστασίου μπορεί να επεκταθεί.
Μην τοποθετείτε μπαταρία με υψηλότερη χωρητικότητα από την εργοστασιακή. Μεγαλύτερη μπαταρία σημαίνει περισσότερη άνεση στην τροφοδοσία του κυκλώματος, ευκολότερη εκκίνηση και μεγαλύτερη διάρκεια. Σωστό; Λάθος! Η φόρτιση της μπαταρίας είναι ένα περίπλοκο θέμα, οπότε πρέπει να ακολουθείτε όσα ορίζει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου . Εάν τοποθετήσετε μια μπαταρία με υπερβολική χωρητικότητα, το δυναμό δεν θα είναι σε θέση να τη φορτίζει επαρκώς. Αντί για 100%, θα λειτουργεί μονίμως κάτω από το 60-65%, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον κύκλο ζωής τόσο της μπαταρίας, όσο και του ίδιου του δυναμό.
Προσοχή στην ένταση. Πολλοί οδηγοί κατά την αγορά μιας νέας μπαταρίας συνήθως βλέπουν μόνο τη χωρητικότητα, η οποία εκφράζεται σε Ah (αμπέρ-ώρες). Με αυτόν τον τρόπο, αμελούν την ένταση του ρεύματος που μετράται σε Α (αμπέρ). Τα αμπέρ μας δείχνουν πόσο ισχυρή είναι η μπαταρία, αρά και πόσο ρεύμα μπορεί να δώσει στην κρύα εκκίνηση του κινητήρα. Μετριέται με διάφορους τρόπους, με τον πιο συνήθη να είναι η αναγραφή του ρεύματος που μπορεί να δώσει για 30 δλ. σε μια συγκεκριμένη θερμοκρασία. Δεν είναι κακό να πάρουμε λίγο ισχυρότερη από τα εργοστασιακά πρότυπα, αλλά όχι υπερβολές.
Καλό είναι να αποφεύγονται οι πολύ κοντινές καθημερινές μετακινήσεις, γιατί η μπαταρία πολύ απλά δεν προλαβαίνει να φορτίσει. Οι μηχανικοί συνιστούν τις εκδρομές του σαββατοκύριακου, τόσο για ψυχική ανάταση οδηγού και επιβατών, όσο κυρίως για να «τρέξει» το αυτοκίνητο και να αναζωογονηθεί η μπαταρία.
Με τον κινητήρα σβηστό δεν αφήνουμε αναμμένα για πολύ ώρα συστήματα που τραβούν ρεύμα, όπως τα εξωτερικά φώτα, τον εσωτερικό φωτισμό, τα αλάρμ και το ηχοσύστημα. Στα σύγχρονα αυτοκίνητα, βέβαια, υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας που απενεργοποιούν τα ηλεκτρικά σε ανάλογες περιπτώσεις.
Προσοχή στις θύρες USB! Ακόμα κι ένα ξεχασμένο κινητό έχει αποδειχθεί πως μπορεί να αποφορτίσει -μακροπρόθεσμα- την μπαταρία. Ένα laptop, ωστόσο, δύναται να το κάνει πολύ πιο γρήγορα, καθώς αντλεί πολύ περισσότερο ρεύμα.
Πατάμε τον συμπλέκτη πριν εκκινήσουμε. Και πάλι, τα περισσότερα καινούργια μοντέλα δεν ενεργοποιούν τον κινητήρα χωρίς πάτημα του συμπλέκτη, κάτι για το οποίο ενημερώνουν τον οδηγό μέσω μηνύματος στον πίνακα οργάνων. Τα παλιότερα, όμως, όπως και στην περίπτωση του ηχοσυστήματος, δεν διαθέτουν πολυτέλειες του είδους.
Αν το αυτοκίνητο παραμείνει ακινητοποιημένο για μεγάλο χρονικό διάστημα (κατάθεση πινακίδων, το συνηθέστερο αίτιο), αποσυνδέουμε τον ακροδέκτη από τον αρνητικό πόλο της μπαταρίας και τον καλύπτουμε με μια πλαστική σακούλα, ώστε να μην έρχεται σε επαφή με μεταλλικά μέρη.
Μιλώντας για πόλους, τους ελέγχουμε και τους καθαρίζουμε τακτικά. Στην πρώτη περίπτωση τσεκάρουμε αν έχουν χαλαρώσει οι επαφές, ενώ στην δεύτερη φροντίζουμε να απομακρύνουμε τα άλατα που συσσωρεύονται.
Η εγκατάσταση αξεσουάρ που απαιτούν μόνιμη ηλεκτρική τροφοδοσία, όπως είναι ο συναγερμός, επιβαρύνουν τη μπαταρία, γι’αυτό πρέπει να γίνεται έλεγχος από ηλεκτρολόγο για τυχόν διαρροές. Αν το αυτοκίνητο μείνει σταθμευμένο για πολύ καιρό σε φυλασσόμενο γκαράζ, καλό είναι ο συναγερμός να απενεργοποιηθεί γιατί θα αποφορτίσει γρήγορα τη μπαταρία.
Η συντήρηση του αυτοκινήτου παίζει ρόλο. Αν οδηγούμε μονίμως με λάθος πιέσεις στα ελαστικά, για παράδειγμα, εκτός από περισσότερο καύσιμο, καταναλώνουμε και ρεύμα.
Ελέγχουμε τα περιφερειακά. Η μπαταρία μας μπορεί να είναι ολοκαίνουργια, όμως το δυναμό, ο ιμάντας του ή οι πολλαπλασιαστές να έχουν «φάει τα ψωμιά τους». Το αποτέλεσμα; Το ίδιο: το αυτοκίνητο κάποια στιγμή απλά θα αρνηθεί να πάρει μπροστά.
Έχουμε πάντα μαζί μας καλώδια. Για παν ενδεχόμενο, είμαστε προετοιμασμένοι. Θετικός με θετικό πόλο, αρνητικός με αρνητικό. Σε τυχόν «σταύρωμα» των πόλων, θα έχουμε εντυπωσιακές σπίθες.
Προσοχή στις θερμοκρασίες! Η μπαταρία μπορεί τόσο να παγώσει, όσο και να πάθει ζημιά αν αποθηκευτεί σε θερμό χώρο. Το πρώτο σενάριο αφορά περιοχές που βλέπουν το θερμόμετρο να πέφτει αρκετούς βαθμούς κάτω από το μηδέν, στους χειμερινούς μήνες. Το δεύτερο, περιπτώσεις όπου η μπαταρία αφαιρείται λόγω προγραμματισμένης ακινησίας του αυτοκινήτου (ειδικότερα για τις παλιές, υγρού τύπου).
Φορτίζουμε αυστηρά εκτός αυτοκινήτου. Η εύκολη λύση όταν θέλουμε να αποφύγουμε το κόστος αντικατάστασης, είναι η φόρτιση. Η οποία, ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται με την μπαταρία αποσυνδεδεμένη και εκτός μηχανοστασίου, προκειμένου να αποτραπεί κίνδυνος βραχυκυκλώματος.
Πηγή: autogreeknews.gr